عطر و ادکلن

اصطلاحات درج شده روی شیشه های عطر به چه معنا هستند؟

اصطلاحات درج شده روی شیشه عطرها به ما چه می‌گویند؟

آیا تا به حال در خرید عطر به این توجه کرده اید که نوشته های روی جعبه یا زیر شیشه عطر انتخابی به چه معنی است؟ تا به امروز برایتان سوال پیش نیامده که محتویات عطر انتخابی شما چیست و نشانه ها یا مخفف هایی که بر روی بدنه محصول درج شده چه اطلاعات مهمی به ما می دهند؟

در این مقاله ما سعی می کنیم به این سوالات پاسخ دهیم و شما را در یک خرید مطمئن یاری کنیم. اگر کمی به جزئیات نوشته روی شیشه ها توجه کنید یک سوال مهم برایتان پیش خواهد آمد، اینکه تفاوت بین ادو کلن، ادو پرفیوم، ادو تویلت یا ادو فرنچ در چیست؟ آیا کیفیت، غلظت مایع و ارزش ماده ی درون بطری به این نوشته ها وابسته است؟ عدد های 1.7 یا 3.4 چه معنی دارند؟ مخفف FL یا oz یعنی چه؟ همه این سوالات جواب های کوتاه ولی مهم در خود دارند که ممکن است جالب توجه بوده و در خریدی مطمئن شما را راهنمایی کنند.

جزئیات روی عطرها

زمانی که تصمیم به خرید عطر دارید، باید چند مسئله مهم را مدنظر قرار دهید؛ برند، قیمت و نوع رایحه. و این اطلاعات از چند نشانه موجود در بطری که در دست خود نگه داشته اید می شود به دست آورد. ممکن است نوع عطر را تشخیص دهید، ولی اینکه معنی دقیق و اطلاعات تکمیلی مربوط به یافته شما چیست را احتمالا نخواهید فهمید!

در اولین گام باید بدانید که این عطر چگونه ساخته شده است. شرکت های عطرسازی با مخلوط کردن روغن های طبیعی و مصنوعی که دارای رایحه های مطبوعی می باشند و استفاده از الکل به عنوان حامل بویایی، محتویات عطرهای شما را می سازند. الکل از روغن های معطر مهم تر است چون غلظت و مدت زمان ماندگاری آن را کنترل می کند. طبقه بندی رایجی که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد و غلظت و مدت ماندگاری ها را تعیین می کنند و یکی از مهم ترین اطلاعاتی هستند که از روی شیشه عطرها می توان کسب کرد:

Pure Perfume, Parfum or Extrait de Parfum

این نام ها شاید در ابندا کمی فریبنده باشند ولی مراقب باشید، چون به یک روغن معطر خالص اشاره نمی کنند، بلکه شامل محتویاتی هستند که هم بوی نامطبوعی دارند و هم برای پوست نامناسب می باشند. اما هنوز هم pure ها جزو بالاترین غلظت برای عطرهای در دسترس می باشد که معمولا بین 15 الی 30 درصد از روغن معطر تشکیل شده است تا رایحه قوی، قابل توجه و با 24 ساعت ماندگاری به شما هدیه دهد.

Sillage (کلمه ای فرانسوی)، یا همان معیاری که با آن میزان دوام رایحه ای را در اطراف بدنتان مشخص می کنند، در عطرهای پیور قابل توجه است. این گونه از عطر ها در هوا متراکم و فشرده به نظر می رسند و به مانند ابرهای خوش بویی هستند که می توانید داخل و خارج از آن قدم بزنید و بقدری غلیظ هستند که حتی مزه اش کنید.

Eau de Parfum (EDP)

ادو پرفیوم یا ای دی پی ها، رتبه دوم را در ماندگاری و غلظت روغن معطر دارند که بین 15 الی 20 درصد از محتویات شیشه را تشکیل داده است. ادو پرفیوم ساخته شده تا تمام روز روی پوست بماند بدون اینکه برای کسی از اطرافیانتان ایجاد سردرد کند و یا بر روی لباس کسی که شما را بغل می کند، اثری برجای بگذارد. این مدل ، فراگیرترین و همه پسندترین نوع بشمار می آید که اکثر عطرهای جدید هم از این نوع هستند. بیشتر عطرهایی که در ویترین مغازه ها و فروشگاه ها به چشم می خورد از نوع parfum هستند. رایحه این مدل ها می تواند از صبح تا ظهر همراه شما باشد و شب هنگام که لباسهایتان را در می آورید، ممکن است بوی خوشش همچنان به
مثال برای عطر ادو پرفیوم


• Eau de Toilette (EDT
)

ادو تویلت کمترین ماندگاری دربین روغن های معطر را دارد، با متوسط 5 الی 15 درصد غلظت. که پوشش نازکی از بوی خوش بر روی پوستتان بر جای می گذارد ولی نه لزوما تا بعدازظهر! در بعضی از مواقع از ادو تویلت برای استفاده روزانه و از ادو پرفیوم برای استفاده در شب سخن به میان آمده، اما در مسائل مربوط به زیبایی، سلیقه و ترجیح خود فرد حرف اول را می زند. شعار ” زمانی که شک دارید، چیزی را که دلتان می خواهد انجام دهید” در خرید عطر بسیار کارگشا است.
اگرچه اکثر عطرهای موفق با ساخت ادو پرفیوم راه شهرت را شروع کردند، ولی بعدها نسخه های رقیق تر خود یعنی ادو تویلت ها را روانه بازار کردند، البته همیشه هم از نت مشابه نسخه ادو پرفیوم در این کارها استفاده نکردند. بیشتر رایحه های سنگین تر مانند چوب و گیاه پاچولی، در جهت سبک تر شدن رایحه حذف شده است. ولی رایحه های مانند گل و سیتروس، مثل یک شتاب دهنده در بازار فروش این محصولات به شمار می رفت که دست نخورده باقی گذاشتند.

مثال برای عطر ادو تویلت

Eau de Cologne

ادو کلون یا به زبان رایج در فارسی، ادکلن، در اصل یک کلمه جایگزین برای عطرهای مردانه آمریکای شمالی است، اما ادو کلن به رایحه ای اتلاق می شود که بسیار رقیق بوده و از 2 الی 4 درصد غلطت مواد تشکیل دهنده عطر را به خود اختصاص داده است. و این امر باعث می شود تا چند ساعت دوام نداشته باشد. این مدل برای اسپری کردن زیاد بر روی لباس بدرد بخور است.

Eau Fraiche

فرایچ در زبان فرانسوی به معنی آب تازه است. ادو فرایچ همانند ادو کلون بوده، با این تفاوت که غلظت الکل آن 1 الی 3 درصد می باشد. به بیان دیگر تفاوت در این است که، ادو کلون مانند عطر های رایج با الکل مخلوط شده است ولی ادو فرایچ بیشتر با آب مخلوط شده و مدت ماندگاری بسیار کمی دارد و نیاز به تجدید آن بالاست.
میلر هریس نوی دی توبرز

                1. یک نمونه بطری عطر


چگونه بفهمیم که مواد تشکیل دهنده عطرها چه هستند؟

راه دیگری که برای اطمینان از خرید عطر می شود استفاده کرد، داشتن دانش کافی درمورد محتویات تشکیل دهنده عطر مورد نظر می باشد و اینکه تمامی مخفف ها و نوشته های روی بطری را به دقت مطالعه فرمائید. در ادامه به معرفی آنها پرداخته ایم:

رایحه ها

Amber

رایحه کهربایی که سنگین، مناسب برای تمام بدن، پودری و گرم است. روغن کهربا را از درخت کهربا بالتیک بدست می آید.

Ambrette

روغن به دست آمده از بذرهای جیر جیر است که از گیاه “هیبیسک” حاصل می شود. دارای بوی مشک مانند بوده و معمولاً، به عنوان جایگزینی برای مشک واقعی استفاده می شود.

Amyris

بوته یا درختی با گلهای سفید که در هائیتی و آمریکای جنوبی یافت می شود. اغلب به عنوان یک جایگزین ارزان قیمت برای چوب صندل استفاده می شود.

Bergamot

ترنج یا برگاموت، روغنی لکه دار است که از ترنج (غیر خوراکی) بدست می آید و در ایتالیا رشد می کند.

Castoreum

ترشحی از حیوانات است که با دانه های کرچک برای انتقال بوی چرمی به رایحه استفاده شده و اغلب به صورت مصنوعی تکثیر می شود.

Tobacco

در انگلیسی به معنای تنباکو می باشد. رایحه هایی که از این کلمه در جعبه یا شیشه آن ها درج شده به معنی این است که بوی غالب در آن ها تنباکو است.

Aqua

به معنای آب است ودر روی بطری نشانه ی رایحه های دریایی است. معمولا به معنای خنک بودن عطر هم نوشته می‌شود.

Oud

همانطور که از اسم آن پیداست، به معنای بوی عود در رایحه است.

Vetiver

نام یک گیاه فرانسوی بنام خس خس می‌باشد. و روی بطری به معنای غالب بودن بوی خس خس است.

Musk

وقتی این کلمه را روی بطری دیدید به معنای مشک است و باید منتظر یک بوی شیرین و گرم باشید.

 

• Vanilia

به معنای وانیل استفاده شده در رایحه است.

Bouquet

از لحاظ لغوی به معنی” دسته گل ” است. و اگر در روی بطری ببینید باید منتظر یک عطر با رایحه ی گل ها باشید.

جنسیت

• Homme

در زبان فرانسوی به معنی ” مرد” است. در نتیجه اگر روی عطری این کلمه را دیدید یعنی عطری مردانه می باشد.
مثال: Lalique pour homme

Femme

در زبان فرانسوی به معنی ” زن” است. در نتیجه اگر روی عطری این کلمه را مشاهده کردید یعنی با رایحه ای زنانه طرف هستید. مثال:Shadow pour homme

Uomo

در زبان ایتالیایی برای خطاب”مرد” استفاده می شود. مانند عطر والنتینو مردانه

Donna

در زبان ایتالیایی برای خطاب”زن” استفاده می شود. مانند والنتینو زنانه

کلمات اضافه

L’Eau

همان “the” انگلیسی است. و برای تاکید به کار می‌رود.

Pour

این کلمه یک حرف اضافه است که در زبان فرانسوی ” برای” معنی می دهد.

سایر کلمات

Eau

در زبان فرانسوی ” آب ” معنی می‌دهد.

Cologne

در روی بطری به معنای ” عطر ” می‌باشد.

Elixir

در روی بطری معنای ” اکسیر ” را می‌دهد و به معنای بیشتر بودن غلظت روغن عطر نسبت به نسخه های قبلی است.

Intense

معنای ” شدید ” از لحاظ ماندگاری و شدت بو را می‌دهد.


• Limited Edition

وقتی مواد اولیه ی یک عطر کمیاب و محدود باشد، این عبارت را روی آن می‌نویسند که به معنای ناموجود شدن به زودی است.

Edition

این کلمه در لغت به معنی اصلاح است و در روی بطری به معنی نسخه ی اصلاح شده عطر است.

Supreme

به معنای زیاد و مفرط است. و شما باید منتظر یک رایحه با نت های سنگین باشید.

Essence

معنای اسانس را می‌دهد و به معنی استفاده بیشتر از رایحه های طبیعی در محصول است.

Floz

ممکن است آن را به صورت FL. Oz. در روی بطری ببینید. این کلمه نشان دهنده ی حجم دقیق پرفیوم است.

Le Parfum

همان Eau de perfume می‌باشد.

منابع

نیویورک تایمز، ویکی پدیا، بردی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *