عطر و ادکلن

آیا گروه بویایی مورد علاقه خود را می‌شناسید؟

انواع گروه بویایی

حتما برای همه ی ما بارها پیش آمده است که گروه بویایی خاصی را حس کرده باشیم ولی از اساس با آن غریبه باشیم . به صورتی که ندانیم نه منشا ء بو چیست ، نه اینکه از کجا آمده است ونه اینکه چرا ما علاقه مند به این بوی خاص شده ایم . در حقیقت ما در مورد حس بویایی بسیار کمتر از احساسات دیگرمان می دانیم . نه می دانیم چطور باید یک بوی خاص را معرفی کرد ، نه از عملکرد سیستم بویایی مان چیزی می دانیم  و نه می دانیم که چه چیزی  یک بو را به وجود می آورد . فقط به صورت بسیار ناخودآگاهانه ای به یک گروه بویایی علاقه مندیم، اما حتی نمی دانیم چیزی به نام گروه بویایی وجود دارد و اصلا ً گروه بویایی های اصلی کدام گروههای بویایی هستند و ما چگونه یک بوی خاص را دوست داریم و در زمانی که به فروشگاه های عطر و ادکلن مراجعه می کنیم، می توانیم بگوییم از کدام گروه بویایی خوشمان می آید.

بی خبری توده ی مردم از وجود گروه های بویایی :

البته چیزهایی در مورد گروه بویایی شنیده ایم ، مثل اینکه بوی یک رایحه شیرین است یا تلخ یا شور یا نوستالژیک و بسیاری از صفت ها که ما به بو هایی که در اطراف مان استشمام می کنیم ، می دهیم. البته خیلی هم نباید به این علت از خودمان ناامید شویم! چرا که حتی فروشندگان هم در بیشتر موارد از وجود گروه بویایی و چیزی به این نام کاملا ً بی خبرند و فقط به صورت طوطی وار بعضی از کلمات عامه پسند و پوپولیستی را در کنار هم انبار می کنند تا یک محصول را به عنوان بهترین بوی دنیا به ما غالب کنند .

چرخه بویایی در انتخاب رایحه ی مورد نظر برای خرید رایح های گوناگون

فرضا ً به فروشنده می گویید که عطر یا ادکلنی که در گروه بویایی آروماتیک باشد به شما بدهد و او از ویترین یک جعبه بسیار شیک گران قیمت لاکچری را ، بیرون آورده و گفته که این بویی شیرین دارد و از گروه بویایی آروماتیک است . بعد از اینکه کمی از آن ادکلن را تست می کنید خوشتان نمی آید و خواستار محصولی دیگر در گروه بویایی آروماتیک می شوید ، این بار فروشنده یک ادکلن تلخ را به شما می دهد ، اما شما اصلا آن بوها را دوست ندارید . سعی می کنید با کلمات حس تان را نسبت به آن رایحه برای او توضیح دهید شاید بتواند یک محصول از آن گروه بویایی برای شما بیاورد، اما زهی خیال باطل! چرا که اساسا گرم و تلخ بودن یک رایحه هیچ ارتباطی با هم ندارند و نوعی بو می تواند به عنوان مثال ؛ شیرین باشد که آن حس را به شما القا کند  و همین طور در مورد سایر بوها مانند بوهای خنک و تلخ و سایر دسته هایی که ما آنها را به آن نام می شناسیم! برعکس این حالت هم امکان دارد .

فرض کنید کسی به دنبال یک عطر شیرین تمام شهر را بگردد و فروشندگان به درستی رایحه های شیرینی را که دارند به او بدهند و بعد از این که آن نمونه را تست کرد ، بگوید : نه، من که از این دسته بو نمی خواهم! من دنبال عطری با بوی شیرین می گردم ، چون پیش از این داشته ام و بسیار دوست دارم دوباره از همان بو استفاده کنم . و از مغازه بیرون می رود و تا غروب دنبال یک رایحه ی شیرین می گردد ، در حالی که او اصلا بوی شیرین را از بوی خنک تشخیص نمی داده و در حقیقت او به دنبال نوعی بوی خنک بوده است . و آخر کار هم به علت اینکه کاملاً از وجود چیزی به نام گروه بویایی بی خبر است، دست خالی به خانه باز می گردد! چون همه ی فروشندگان اشتباه کرده بودند و من نتوانستم بویی را که دوست دارم بخرم .

عدم آموزش صحیح در شناخت انواع گروه بویایی :

عدم آگاهی از گروه بویایی های متفاوت را می توان به چند علت دانست ، اما مهمتر از همه ی موارد دیگر آموزش است. در آموزش و پرورش ما از کلاس اول ابتدایی تا دوران دانشگاه، حتی یک منبع یا کتاب یا یک درس کوچک هم ، محض رضای خدا برای شناخت این گروه ها در هیچ یک از مقاطع تحصیلی مان به ما آموزش داده نمی شود.

به همین علت مانند فردی کور به خیابان می رویم ؛ آن هم در بزرگراه و بدون عصای سفید! شاید از این صحبت بسیار تعجب کنید که در کشور ژاپن یکی از تست هایی که در پایان دوره ی ابتدایی از شما می گیرند تست بو است . آنها کودکان را از همان دوران دبستان با گروه بویایی و چرخه بویایی و سایر نکات در این مورد ، آگاه می کنند تا مثل ما این قدر ناآگاهانه به هر فروشگاهی نرویم و هر کسی با یک اپسیلن اطلاعات در مورد بو و بویایی و گروه بویایی و چرخه بویایی و امثالهم ، بتواند یک عطر فیک 50 هزار تومانی را پانصد هزار تومان به ما غالب کند!

با این مقدمه ، اهمیت شناخت گروه بویایی های اصلی برای همه ما روشن شد و حالا لحظه ای است که می بایست بعد از یک عمر کوری با داشتن کمی اطلاعات ، بویا شویم! همان طور که فردی که مادر زاد نمی دیده ناگهان چشم باز کند و دنیا را ببیند. احساس او در آن لحظه وصف نشدنی است . همین حس را در پایان این مقاله حس خواهید کرد و این مقاله رایحه ای همیشگی در ذهنتان باقی می گذارد که هیچ گاه از خاطرتان نمی رود .

طبقه بندی اصلی گروه بویایی انسان چیست؟

شاید کمی برای پرسیدن این سوال از خودمان پیر شده ایم! اما اشکال ندارد و آرزو بر جوانان عیب نیست . به طور کل، گروه بویایی ها به هشت دسته تقسیم می شوند که هر یک دارای خصوصیات و زیر شاخه های خاص خود می باشد . هشت گروه بویایی اصلی عبارتند از :

  • گروه بویایی شرقی
  • گروه بویایی میوه ها
  • گروه بویایی گل ها
  • گروه بویایی چرمی
  • گروه بویایی چاپیره
  • گروه بویایی چوبی
  • گروه بویایی آروماتیک
  • گروه بویایی مرکبات

طبقه بندی اصلی گروه بویایی

این هشت گروه را، می توان هشت گروه اصلی گروه بویایی ها نامید ، با شناخت این هشت دسته دماغتان به جان روشن خواهد شد . حال بیایید کمی در مورد هر یک از این طبقه های اصلی گروه بویایی ها، صحبت کنبم :

  1. گروه بویایی شرقی یا Oriental :

گروه بویایی بوهای مشرقی یا اورینتال ، در اروپا و آمریکا بسیار پرطرفدار است . علت آن هم این است که در این گروه بویایی از انواع ادویه و رایحه ی گل های شرقی استفاده می شود و به این علت که آنها با ادویه های شرقی کاملا ً بیگانه اند از این گروه بویایی بسیار خوش شان می آید، در حالی که ما اگر این بو ها را استشمام کنیم، احتمالا ً حالمان بد می شود! بوی کاری و زردچوبه و فلفل و از این قبیل بوها ، آخر چه لطافتی دارد که آنان را تا این حد به بوهای اینگونه دلداده کرده است ؟! به هر حال آنها این گروه بویایی را بسیار دوست دارند و از خریداران دائمی ادکلن ها و عطرهایی هستند که شرقی ها احتمالا ، البته اکثرشان؛ از این بو نه خوششان می آید و نه از آنها استفاده می کنند.

از جمله موادی که تم اصلی در این گروه بویایی را دارد ، عنبر سانل می باشد. این ماده خصوصیات خاصی دارد و آن قدر هم که گفتیم بد نیست. عنبر سانل از بویی شیرین و رایحه ای خوشبو از بوی خاک بهره می برد و حالتی پودر مانند دارد. رایحه ی این گروه بویایی ، گرم و تا حد بسیار زیادی مردانه و بسیار قدرتمند هستند.

در غالب موارد از ماده های نشئه کننده و سکر آور مانند رایحه ی مشک، وانیل، صمغ درختان و بوی چوب های نامعین و ناشناسی برای ما ، در فرمولاسیون آنها بهره برده می شود. این متریال با گلها و انواع ادویه ی غلیظ و کمیاب ترکیب می شود و بر همین اساس به چندین گروه بویایی فرعی دیگر در گروه بویایی شرقی تقسیم می شوند که ما در این مقاله تنها به آن دسته از عطرهای شرقی اشاره می کنیم که بیشتر مردان استفاده می کنند :

گروه بویایی فرعی شرقی یا Oriental

1.1. گروه بویایی شرقی ـــ دسته ی فوژه( Fougere )  :

در این طبقه از بوها اکثرا با بوهایی با تن قوی مانند بوی خاک روبرو می شویم . در این گروه بویایی که اغلب به صورت بسیار تند و پودری تهیه می شوند ، رایحه هایی مردانه، فوق العاده رسمی، و تا حدود زیادی کلاسیک قرار دارند . ترکیب بوی خاک ( که بسیار قدرتمند و خوش رایحه نیز می باشد) ، با تم های قدرتمند دیگری که شبیه بوی برخی چوب ها به نظر می رسد آن را بسیار خاص می کند. از معروف ترین برندهایی که در این گروه تولیدات دارند می توان ، به ادکلن بیژن اشاره کرد. البته باید اذعان کرد که در این دسته گروهی از رایحه ها هم وجود دارد که برای ما شرقی ها واقعا ناپسند است و مثل بوی دارو ، تاخ هستند.

ادکلن لالیک اورینتال زینک از دسته ی فوژه یکی از ادکلن های گروه بویایی شرقی

برای دیدن‌ادکلنهای بیشتر از این دسته اینجا کلیک‌کنید.

1.2. گروه بویای یشرقی ـــ دسته ی چوبی (Woody ) :

در این دسته بر عکس دسته ی پیشین، بوهایی وجود دارد که هیچگونه شیرینی ای را در ذهن ما متبادر نمی کنند. ، این رایحه ها، در این گروه بویایی به مذاق انسان تلخ و شیرین جلوه می کند. ولی بسیار عمق دارند و گرما و سنگینی آن به گونه ای عجیب انسان را جذب می کند. عطر دانهیل براون در این گروه بویایی جای می گیرد.

دانهیل قهوه ایدانهیل براون  از گروه بویایی شرقی دسته ی چوبی

برای دیدن ادکلنهای بیشتر از دسته ی چوبی اینجا را کلیک کنید

 1.3. گروه بویایی شرقی ـــ دسته ی اسپایسی یا تند و تیز ( Spicy )  :

گروه بویایی شرقی ، شاخه اسپایسی  هم توسط مردان و هم زنان مورد استفاده قرار می گیرد . بو و رایحه های این شاخه نیز ، ملهم از بوی ادویه های شرقی مثل زنجبیل ، جوز ، و دیگر ادویه های با بوی بسیار تند و تیز و اسپایسی هستند. در این شاخه رایحه هایی قرار می گیرند که فوق العاده تند و اسپایسی و تیز هستند و از گرمای بسیار زیادی نیز برخوردارند . در این دسته می توان از ادکلن هایی نظیر “دِهِن عود ” که در کشورهای  حاشیه ی خلیج فارس بسیار پرطرفدار است  و مرچانت ایتالیا که بویی ملهم از عطر فلفل دارد، را مثال زد .

دیور اسپایس بلند از گروه بویایی شرقی دسته ی اسپایسی

برای دیدن‌ادکلنهای بیشتر از این دسته اینجا کلیک‌کنید.

در دسته ی شرقی یا اورینتال انشعابات دیگری نیز وجود دارد، مانند ادکلن های شرقی زنانه ی با طعم تند وانیل و ادکلن شرقی با بوی گل های شرقی زنانه، که تنها به بردن نام شان اکتفا می کنیم.

  1. گروه بویایی آروماتیک یا  ( Aromatic ):

گروه بویایی آروماتیک یا  ( Aromatic )

گروه بویایی آروماتیک که به صورت صحیح ” آرِمَ تیک  ” تلفظ می گردد ، گروهی است که فروشندگان از عنوان آن بسیار زیاد استفاده می کنند ، حتی اگر واقعا آن رایحه در آن دسته قرار نگیرد ولی به علت اینکه این گروه ، یکی از معروف ترین گروه بویایی ها است ، از آن در شناساندن نوع رایحه به مشتری استفاده می نمایند.

با اینکه زیاد این نام به گوش همه ی ما خورده است یا به گوش اغلب خریداران و طرفدارن خرید عطر و ادکلن رسیده، کمتر کسی معنای دقیق آن را می داند  و از عناصر و مواد تشکیل دهنده ی این گروه بویایی ، چندان شناختی ندارد. در واقع این کلمه معنی بوی خوش، یا معطر و یا در مواردی، معنای گلهای خوش رایحه را می دهد. در حقیقت هم همینطور است و واقعا این دسته یکی از خوشبوترین و جذاب ترین گروه بویایی ها را شامل می شود. ولی بهتر است دیگر زیاد به حاشیه ها نپردازیم و به عطر و ادکلن هایی بپردازیم، که در این گروه قرار می گیرند.

گروه بویایی آروماتیک دارای بوی بسیار خوب و معطری است و در تهیه ی آن بیشتر از متریالی همچون بوی رزماری، مرکبات، استوخودوس و بوهای تند دیگر استفاده می شود. این دسته از گروه بویایی ها، بیشتر مردانه است و چون بوی تندی دارد بیشتر مردان را به سمت خود می کشاند.

انواع بوها و رایحه هایی را که، به طور مثال برای شما عنوان کردیم، عطرهایی هستند که برای ما بسیار آشنا هستند و نام بردن صرف ، از آنها کمکی به شناخت بهتر این دسته نمی کند . به همین علت می خواهیم شما را به دنیای پر راز و رمز این بوها و رایحه های بسیار جذاب و خوشبوی این گروه دعوت کنیم و در عین حال محصولاتی که در این حوزه قرار می گیرند را به شما معرفی کنیم.

زیر مجموعه های گروه بویایی آروماتیک :

2.1. گروه بویایی آروماتیک ـــ دسته ی دریایی ( Aquatic ) :

گروه بویایی آروماتیک دریایی ، یا  (Aquatic ) عطرهایی هستند که از ترکیب بوی آب ! و رایحه ی آبهای دریایی ترکیب می شوند ، و بیشتر بویی مثل بوی آب دریا را تداعی می کنند. این دسته از بوها توانایی آن را دارند که به طرزی، بسیار تند و تیز یا برعکس بسیار ملایم ساخته شوند و آن بیشتر به فرمولاسیون آنها و سازنده و سلیقه ی او برمی گردد که چه درجه ای از لطافت یا تندی را برای این گونه رایحه ها به کار ببرد .

ولی به طور کل این گروه بویایی یکی از با طراوت ترین  رایحه ها است و بوی آن به هیچ وجه دل زننده نیست. ادکلن Acqua di gio  ساخت کمپانی جورجیو آرمانی که رایحه ای ملایم دارد و Aqua Quorum که از بوی تندی بهره می برد، از انواع ادکلن های این گروه به حساب می آیند.

آکوا دی جیو

آکوا دی جیو از گروه بویایی آروماتیک دسته ی آبزی یا دریایی

برای دیدن‌ادکلنهای بیشتر از این دسته اینجا کلیک‌کنید.

  • گروه بویایی آروماتیک ـــ دسته ی فوژه (Fougere )

در این گروه ، رایحه هایی با غلظت زیاد و تند وجود دارد و همانگونه که در بخش شرقی فوژه هم گفته شد، رایحه های این دسته بیشتر ملهم از بوی خاک و همینطور نوعی بوی پودر تشکیل می شود . این گروه دارای بویی تلخ و تا اندازه ای سنتی و قدیمی وجود دارد . از معروف ترین نمونه های این گروه می توان به ادکلن Azzaro for Men اشاره کرد .

AZZARO - Azzaro Pour Homme

آزارو پور هوم از گروه بویایی آروماتیک (معطر) دسته فوژه

برای دیدن‌ادکلنهای بیشتر از این دسته اینجا کلیک‌کنید.

  • گروه بویایی آروماتیک ـــ دسته ی میوه ای ( Fruity ) :

احتمالا ً برای این گروه و تشخیص آن، دچار مشکل خواهید شد. چرا که نزدیکی زیادی با گروه بویایی میوه ای دارد. عطر هایی که در این گروه به مشام می رسد ، رایحه هایی معطر ملهم از بوی میوه های ترکیبی دارند که در زمان استشمام میوه ها، به طور عمیق حتما آن را حس کرده اید . رایحه های این گروه خنک و بسیار با طراوت هستند و می توان ادکلن Givenchy insense ultramarine beach boy  را یکی از انواع این گروه دانست

.GIVENCHY - Insense Ultramarine

جیوانچی-اینسنس-اولترامارین از گروه بویایی آروماتیک (معطر) دسته میوه ای

برای دیدن‌ادکلنهای بیشتر از این دسته اینجا کلیک‌کنید.

2.4. گروه بویایی آروماتیک ـــ دسته ی بوی علف و پر طراوت و تازگی ( Green or Fresh ) :

بویی که از این گروه به اطراف متصاعد می گردد، حاوی بویی تند و با غلظت بالا و غالبا ً مردانه است. بویی نزدیک به بوی چوب و برگها دارد ، تا حدی خنک است ولی به علت اینکه تندی زیاد تم های این رایحه به گرمی هم تمایل دارد و چون مودی اسپورت و فانتزی دارد بسیار مورد استقبال زنان قرار می گیرد که از انواع آن می توان به ادکلن Hugo for women اشاره کرد .

هوگو بوس من (هوگو باس من) از گروه بویایی آروماتیک از دسته گیاهی (تازه)

برای دیدن‌ادکلنهای بیشتر از این دسته اینجا کلیک‌کنید.

2.5. گروه بویایی آروماتیک ـــ دسته ی اسپایسی ( Spicy ) :

این دسته بویی اسپایسی و سرد و خنک دارد ، ولی اسپایسی بودن آن، به  هیچ وجه آزار نمی رساند بلکه به جذابیت آن نیز کمک زیادی کرده است . یکی از انواع معروف این دسته ادکلن  Adidas Ice Drive می باشد.

  1. گروه بویایی چرم یا    ( Leather ):

در این گروه از منبع های موجود در طبیعت و عناصر حیوانی و به صورت خاص، در بعضی موارد هم، مقداری مواد غیر طبیعی یافت می شود. اگرچه به صورت رسمی این گروه هیچ دسته بندی خاصی ندارد ، اما رایحه های این گروه تنوع زیادی دارد و در بیشتر موارد با رایحه ی گلها و دیگر مواد مثل نتهای دودی و بسیاری از منبع های حیوانی و همچنین بوی گیاهان مختلف ترکیب می گردند تا ایجاد بویی بسیار غلیظ و با طراوت و هیجان بر انگیز ایجاد نمایند. بو و رایحه های این گروه به سبب این که، در غالب موارد تلخی زیادی دارند، بیشتر مردانه اند. از برندهای معروفی که در این زمینه تولید ادکلن کرده اند می توان به هرمس اشاره کرد . این گروه از قدیمی ترین گروه های بو در صنعت ادکلن است و نخستین ادکلنی که با این رایحه تولید شد به سده ی شانزدهم میلادی باز می گردد. اولین ادکلن با این بو با برند سلطنتی شرکت Creed عرضه شد .

کارنر بارسلونا کوئیرز از گروه بویایی چرم

برای دیدن‌ادکلنهای بیشتر از این دسته   اینجا کلیک کنید.

  1. گروه بویایی چوبی    ( Woody ):

گروه بویایی چوبی

 گروه بویایی چوبی ، امروزه بسیار مورد توجه شرکت های بزرگ عطر سازی جهان ، واقع شده است . در این عطر ها بیشتر به رایحه ی چوبها و به خصوص در لایه های میانی رایحه ی عطر ، توجه شده است و سرمایه گذاری زیادی برای این مطلب صورت گرفته است. چرا که استقبال بی نظیری از این گروه به عمل آمده است . خصوصا این گروه در مین زنان طرفداران بسیار ، پروپا قرصی دارد .

ادکلن های موجود در این طبقه، بوی بسیار خوش و ملیحی از چوبها را متصاعد می کنند . از انواع چوب هایی که در ساخت این گروه به کار برده می شود ، بوی بسیار عجیب و مرموز اما خوش صندل، چوبهای خشک و اسپایسی درخت سرو ، تیور و بسیاری دیگر از چوبها می توان اشاره کرد که به طور معمول بسیار دارای گرما، تندی است، و  مورد استقبال آقایان است اما همانگونه که یادآور شدیم زنان از این رایحه ها استقبال بسیار زیادی کرده اند.

دسته بندی این گروه بر اساس تلفیق چوب با مواد دیگر است که می توان به صورت اجمالی آنها را به طبقات زیر تقسیم کرد :

4.1.  گروه بویایی چوب با ترکیب آب     ( Woody Aquatic )

رایحه هایی که از این گروه متصاعد می شود غالبا دارای خنکی ، شیرینی ، ملایمت و دارای مودی اسپورت هستند ، که با بوی آب ترکیب شده اند. سوژه ی اصلی این نوع بو ، جوانان و نوجوانان هستند که بسیار از این دسته استقبال کرده اند. این رایحه برای فصل گرم تابستان بسیار مناسب است . سرآمد ترین نمونه ی این دسته از عطرها ، ادکلن Versace Eau Fraiche می باشد .

ادکلن Versace Eau Fraiche از گروه بویایی چوبی از دسته آبی

برای دیدن‌ادکلنهای بیشتر از این دسته اینجا کلیک‌کنید.

4.2. گروه بویایی چوب با ترکیب آروماتیک     ( Woody Aromatic )

بویی که از از این گروه متصاعد می گردد ، بوی چوب مرکب با گیاه ها و علفها می باشد که در نتیجه این ترکیب بویی مانند بوی چوب، بوی مقوا و صابونهای معطر احساس می شود. برخی از انواع این رایحه ها دارای خنکی زیادی هستند که می توان از ادکلن Lacoste Essential به عنوان یک نمونه ی خوب از این دسته اشاره کرد.

لاگوست اسنشیال (لاگوست سبز)

ادکلن Lacoste Essential از گروه بویایی چوبی از دسته آروماتیک (معطر)

برای دیدن‌ادکلنهای بیشتر از این دسته اینجا کلیک‌کنید.

4.3. گروه بویایی چوب در ترکیب چایچر   ( Woody Chypre )

این گروه بویایی پس از عطر Coty Chypre که در سال 1917 ساخته شد نامگذاری شد. Chypre در فرانسوی به معنای قبرس است. این رایحه تند بر اساس هماهنگی خزه بلوط، لبدانوم، نعناع هندی و ترنج است. از بهترین نمونه های این گروه می توان به ادکلن Aramis اشاره کرد.

.تق هرمس

پرفیوم تق هرمس از گروه چوبی از دسته چایپر

برای دیدن‌ادکلنهای بیشتر از این دسته اینجا کلیک‌کنید.

4.4. گروه بویایی چوب با ترکیب گلها و مشک    ( Woody Floral Musk)

در این گروه رایحه هایی شیرین و تلخ از چوب به صورت توامان تولید می شود که خنکی زیادی هم دارد و حاوی بوی بسیار خاصی هستند. از بهترین انواع این گروه می توان به ادکلن دیور هم اینتنس اشاره کرد.

دیو هوم اینتنسادوپرفیوم دیورهوم اینتنس از گروه بویایی چوبی از دسته گلی مشکی

برای دیدن‌ادکلنهای بیشتر از این دسته اینجا کلیک‌کنید.

4.5. گروه بویایی چوب با ترکیب ادویه ای (اسپایسی )   ( Woody Spicy ):

رایحه ای که در این گروه به مشام می رسد بسیار تند و اسپایسی است که در ترکیب بوی چوب با ادویه های مختلف به وجود آمده است . خصوصیت این رایحه ها تندی، گرمی، پودری، خشکی و ادویه ای مانند، بودن اغلب آنها می باشد. ادتویلت آرماف کلاب د نویت اینتنس مردانه از بهترین محصولات، در این دسته است.

ادتویلت آرماف کلاب د نویت اینتنس از گروه بویایی چوبی با دسته ادویه‌ای

برای دیدن‌ادکلنهای بیشتر از این دسته اینجا کلیک‌کنید.

  1. گروه بویایی گل دار    ( Floral ):

گروه بویایی گل دار    ( Floral )

همانطور که از اسم این گروه بویایی هویداست، نت های پایه و اساسی رایحه های این گروه از گل های مختلف، استخراج می شود . این گروه به سبب اینکه لطافت  و ملایمت زیادی دارد، بیشتر طرفدارانش خانم ها هستنند. به طور معمول تمام نت های این گروه ؛  چه زنانه، یا زنانه و مردانه باشند از وجود نت های گل هایی چون بنفشه، زنبق کوهی، و انواع گل رز و گل های دیگر بهره می برند. نت های انواع رز، بیشتر در تولید ادکلن های آقایان مورد استفاده قرار می گیرد ولی در باقی موارد ، سایر رایحه هایی که از گل هایی غیر از رز به دست می آیند، برای ساخت ادکلن جهت بانوان استفاده می شود.

در یک تقسیم بندی اجمالی گروه بویایی گل دار را می توان به شرح زیر تقسیم بندی کرد :

5.1.  گروه بویایی گل دار آلدهاید   Aldehyde Floral ):

این دسته ی معروف، برای اولین بار به وسیله ی ارنست بیو و جهت ارائه از طرف کمپانی Chanel و در سال 1920 به وجود آمد. گروه بویایی آلدهاید یک ترکیب شیمیایی است، که از مواد شیمیایی نظیر مواد اتاناله و متاناله و همینطور ماده ی CHO –   به دست می آید. در این دسته ی بسیار پر طرفدار آلدهایدهای چرب، دارای طرفدارانی مضاعف هستند . البته این ماده‌ی شیمیایی، تنها برای تولید عطر به کار نمی رود و در سایر موارد مانند استفاده در آشپزی ، و طعم دار کننده های خوراکی و بسیاری از موارد دیگر مورد استفاده قرار می گیرند . در برخی موارد این ماده به صورت کاملا ً طبیعی و ارگانیک از بین گل ها استخراج می شود و بعضی اوقات هم به صورت شیمیایی در آزمایشگاه ها تولید می شود.

رساسی کاترین

ادوپرفریوم رساسی کاترین از گروه بویایی گلی از دسته آلدهیدی

برای دیدن‌ادکلنهای بیشتر از این دسته اینجا کلیک‌کنید.

5.2. گروه بویایی گل دار مرکب با آب   Floral Aquatic ):

رایحه ی این گروه ترکیبی از نت های غلیظ گل ها، در ترکیب  با آب خصوصا آب دریا و شوری آن و همچنین جلبک ها و انواع گیاه دریایی است . این گروه بویایی را بیشتر خانم ها می پسندند . یکی از بهترین نمونه های این گروه را می توان ادکلن Davidoff Cool Water به حساب آورد .

ادکلن Davidoff Cool Water از گروه بویایی گل دار مرکب با آب    (  Floral Aquatic )

برای دیدن‌ادکلنهای بیشتر از این دسته اینجا کلیک‌کنید.

5.3. گروه بویایی گل دار در ترکیب با میوه ها  (  Floral Fruity ):

این گروه بویایی دارای معروفیت و رواج بسیار زیادی در میان سایر انواع دسته های کل گروه بویایی ها می باشد. این دسته از رایحه ی گل های خوشبو با بوی میوه های بسیار معطر به دست می آید . این دسته از اواسط دهه ی 90 میلادی در قرن بیستم به بازار آمد و توانست تحولی عظیم در صنعت ساخت و توسعه ی تولید رایحه ایجاد کند. از بهترین نمونه های این عطر می توان به ادکلن Chanel Eau De Toilette اشاره کرد.

ادکلن ورساچه برایت کریستال ابسولو از گروه بویایی گلدار در ترکیب با میوه ها  (  Floral Fruity )

برای دیدن‌ادکلنهای بیشتر از این دسته اینجا کلیک‌کنید.

5.4. گروه بویایی گل دار در ترکیب با چوب و مشک    Floral Woody musk ):

در این گروه بویایی دو رایحه ی گل دار ترکیبی با چوب و مشک و چوبی در ترکیب با گل و مشک به وجود می آورند. در رایحه ی گل دار ترکیبی با چوب و مشک، نت های گل قوی تر از مشک و چوب هستند . در این گروه پس از ساخت ، رایحه هایی ملیح و دارای شیرینی به آن اضافه می گردد و از این طریق به بوی به دست آمده حالتی عمیق تر و دارای گرمای زیاد به دست می آید . اکثر محصولات این گروه بویایی برای بانوان مناسب است . از بهترین محصولات در این دسته ادکلن 212 است.

ادکلن 212 از گروه بویایی گل دار در ترکیب با چوب و مشک  (  Floral Woody musk)

برای دیدن‌ادکلنهای بیشتر از این دسته اینجا کلیک‌کنید.

  1. گروه بویایی چیپره    ( Chypre ):

.      گروه بویایی چیپره    ( Chypre )

چیپره لغتی فرانسوی و به معنای قبرس است. قبرس کشوری در حوزه ی مدیترانه است و آب  هوایی مرطوب ، نظیر سرزمین های مدیترانه دارد. علت معروفیت این گروه بویایی ، ساخت ادکلنی به نام ” کوتی چیپره ” در دهه ی دوم قرن بیستم است . در این گروه که اغلب رایحه های تندی را شامل می شود ، بیس رایحه ها بر اساس فرمولی مرکب از خزه ها و بوی بلوط و لابدانوم یا عصاره ی گل لادن ، نعناع هند و نوعی گیاه به نام برگاموت است .

به بیانی ساده تر، گروه بویایی چیپره بیشتر رایحه ای دارای تلخی ، تندی گرمی ، پودری، و لاکچری دارد. . به همین علت گروه بویایی چپیره، به زنانی که به بوهای سرد و ملیح علاقه دارند، پیشنهاد نمی شود.

گروه بویایی چپیره دارای دو زیر مجموعه است که در زیر آنها را به شما معرفی می کنیم:

6.1. گروه بویایی چپیره  گلدار     ( Floral chypre ):

در این گروه بویایی از رایحه ای که دارای تلخی و تندی و دارای حس سنگینی زیاد ، دارای غلظت و گرمی و خشکی می باشد و علاوه بر این گل ها نقشی پر رنگ در آن دارند و به خوبی می توانید از بوی گل هایی نظیر یاسمن و زنبق کوهی بهره می برد را،  در ترکیب با نت های چیپره تجربه نمایید . این دسته غالبا ً خصوصیاتی زنانه دارد و از بهترین نمونه های آن می توان به Clinique Aromatics Elixir اشاره کرد.

ادکلن Clinique Aromatics Elixir ازگروه بویایی چیپره گلدار    (flora chypre)

برای دیدن‌ادکلنهای بیشتر از این دسته اینجا کلیک‌کنید.

6.2. گروه بویایی چپیره  میوه ای     ( Fruity chypre ):

بویی رو به تلخی ، تندی ، پودری، شیرینی با تم ضعیفی از رایحه ی میوه ای در عین ملایمت و بسیار مدرن در این دسته از رایحه های این گروه بویایی چیپره وجود دارد. برای تهیه ی این گروه ، از مواد مدیترانه ای بهره گرفته می شود ، عناصری مانند توت وحشی و نت هایی از هلو و زردآلو در بین امواجی که از این رایحه، ساطع می شود ، موج می زند. این گروه هم بیشتر برای خانم ها دلنشین است و از بهترین نمونه های آن می توان به ادکلن Chanel chance  اشاره کرد.

ادکلن Chanel chance از گروه بویایی چپیره  میوه ای ( Fruity chypre )

برای دیدن‌ادکلنهای بیشتر از این دسته اینجا کلیک‌کنید.

  1. گروه بویایی مرکبات    ( Citrus ):

گروه بویایی مرکبات    ( Citrus )

این گروه بیشتر مخصوص نوجوانان و جوانان است . این دسته قدمتی بسیار زیاد دارد ، اما به علت محبوبیت زیاد هنوز هم ، خواهان بسیار زیادی دارد و با روش هایی مدرن تر از قبل به ادامه ی حیات خود می پردازد.

این گروه بویایی به طور معمول بیشتر از رایحه عناصری چون لیمو، پرتقال، برگاموت ، توت فرنگی های وحشی و شکوفه های نارنج و یا روغن آن در ترکیب با رایحه ی انواع گل، بهره می برد . ویژگی خاص این دسته خنکی رایحه اش است و بیشتر حال و هوایی زنانه دارد .

این گروه بویایی نیز در دو دسته تقسیم می شود :

7.1. گروه بویایی مرکبات مرکب با بوهای آروماتیک     ( Citrus Aromatic ):

در این گروه بویایی رایحه هایی جای دارند، که دارای خنکی زیادی هستند و حال و هوای زمستان را به ذهن متبادر می نمایند. همچنین در این طبقه بوهای UniSex به وفور حس می شود ، که هم برای آقایان و هم خانم ها جذاب است و مورد استفاده قرار می گیرد. ادکلن CK One از بهترین نمونه های این گروه بویایی است .

ادکلن CK One از گروه بویایی مرکبات مرکب با بوهای آروماتیک  ( Citrus Aromatic)

برای دیدن‌ادکلنهای بیشتر از این دسته اینجا کلیک‌کنید.

7.2. گروه بویایی مرکبات پرورش یافته مرکب با بوی خوراکی ها     ( Citrus Gourmand ):

مقصود از مرکبات پرورش یافته، ترکیب بوی آنها با عناصر خوراکی ای چون وانیل و یا کارامل است. در گروه بویایی بوی میوه هایی که طعمی شیرین دارند ، به مقدار بسیار زیادی یافت می شود . از بهترین نمونه های این گروه ، ادکلن Tommy Summer Cologne 2002 می باشد.


ادکلن Tommy Summer Cologne از گروه بویایی مرکبات پرورش یافته مرکب با بوی خوراکی ها  ( Citrus Gourmand)

برای دیدن‌ادکلنهای بیشتر از این دسته اینجا کلیک‌کنید.

  1. گروه بویایی میوه ای    ( Fruity ):

گروه بویایی میوه ای    ( Fruity )

و در نهایت به گروه بویایی میوه ای می رسیم که از قدیمی ترین و پرطرفدار ترین، گروه بویایی ها می باشد. در این گروه که از رایحه هایی شیرین و خوشبو استفاده می شود ، بوی میوه های بسیار خوشبویی مانند گلابی، لیمو، نعناع و سایر میوه ها و سبزی ها به وضوح احساس می شود . ادکلن Miss Dior از بهترین نمونه های این گروه است.


ادکلن Miss Dior ازگروه بویایی میوه ای    ( Fruity )

برای دیدن‌ادکلنهای بیشتر از این دسته اینجا کلیک‌کنید.

این مختصرترین حالتی بود که می شد به وسیله ی آن تا حدی ، جبران تمامی اهمال های آموزشی را برای خودمان انجام دهیم و به نوعی از سیستم آموزشی کشور، تا حدی انتقام بگیریم . اما حال که اندکی بویا شدیم، این سوال پیش می آید که چطور باید از این گروه ها استفاده کنیم تا عطری را که به آن تمایل داریم در میان اناع گروه بویایی تهیه نماییم ؟

چگونه می توان از روی گروه بویایی ها انتخاب عطر انجام داد؟

انتخاب نوع ادکلن و عطر از روی گروه بویایی ، به نظر کمی سخت می رسد. اما در حقیقت با شناخت درست مولفه های هر گروه بویایی،  به راحتی می توان گروه بویایی دوست داشتنی مان، را بیابیم . با شناخت این عناصر دیگر نه در فروشگاه دچار سردرگمی می شوید و نه بین چند رایحه ی خاص ، گیج و بلاتکلیف ، باقی خواهید ماند.

انتخاب نوع ادکلن و عطر از روی گروه بویایی

در گروه گل دار که بیشتر مورد استفاده ی خانم هاست، اما بعضی از گونه های مردانه را هم در خود دارد ، کافی است که به بوی گلها تا حدی آشنا باشید ، یعنی مثلا تفاوت بوی رز را که بیشتر مورد استفاده ی آقایان است با زنبق و شب بو و دیگر انواع بوی گل ها بدانید . همانگونه که در گروه بویایی مرکبات باید بدانید که بایستی شخصیتی مهیج و پر شور داشته باشید، تا بتوانید از این دسته بهره ببرید .

در گروه بویایی مرکبات، بیشتر از بوی میوه هایی نظیر لیمو و پرتقال و میوه های دیگر استفاده می شود و تنها کافی است که کمی، تمرکز کنید تا بوی این میوه ها را حس کنید. دقت داشته باشید که خودتان باید انتخاب کنید، نه چیزی که فروشنده می خواهد شما انتخاب کنید . به عبارت دیگر مشک آن است که ببوید؛ نه آنکه عطار بگوید. همینطور باید بدانید که این عطرها بیشتر برای فصل های گرمی مانند بهار و تابستان مناسب است .

برای انتخاب گروه بویایی شرقی باید به Accords توجه داشته باشید . در حقیقت این لغت به معنی هماهنگ سازی یا مطابقت دادن است . این عبارت در مورد تمامی گروه ها صدق می کند و شما باید هر نوع رایحه ای را با روحیه ی خودتان تطبیق دهید . به عنوان مثال Accords گروه بویایی شرقی، این است که شما باید بویی را انتخاب نمایید که با شخصیتی ریسکی و ماجراجویانه و پر شیطنت تطابق و همسانی داشته باشد یعنی Accords این گروه، این مولفه هاست و البته باید به بوهایی نظیر بوی ادویه های شرقی و دیگر بوهای خوشی که از مواد خوراکی مانند وانیل متصاعد می شود ، توجه داشته باشید.

Accords های اصلی در انتخاب گروه بویایی

به علت رعایت اختصار و به درازا نکشیدن مقاله، تنها به گفتن این نکته اکتفا می کنیم که ، در انتخاب عطر توسط گروه بویایی خاصی ، باید به المان هایی که در مورد آنها اشاره کردیم توجه نمایید ؛ اما پیش از آن دقیقا بدانید که به کدام یک از گروه بویایی ها علاقه دارید و آیا آن گروه واقعا با شخصیت شما تطابق و همسانی دارد یا نه و به عبارت دیگر Accords آن گروه را در نظر بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *