عطر و ادکلن

جایزه ی fifi چیست و در کدام‌ کشورها برگزار میشود؟

    معرفی جایزه FiFi

Fifi 2019

حتما تا به حال در اینترنت با مقاله هایی روبرو شده اید که سعی داشته اند برترین، پرفروش ترین، لوکس ترین و … عطرها را معرفی نمایند. این عطرها توسط چه کسی معرفی شده اند؟ و آیا مرجعی قانونی برای تعیین محبوبترین ها وجود دارد؟

بنیاد عطر معتبرترین رقابت در صنعت رایحه را  به نام مراسم fifi ارائه می دهد که از سال 1973 تاکنون برگزار می شود.

اولین مراسم در Grand Ballroom of the Plaza در نیویورک برگزار شد.  که فقط 250 نفر در آن رویداد حضور داشتند و شانل شماره 19 ( که در سال 1971 راه اندازی شد) موفق ترین عطر معرفی و جایزه بهترین عطر مردانه برای اولین بار سال بعد (1974) ، به YSL for Men اهدا شد.

شانل در اولین مراسم ، سایر رایحه های شناخته شده مانند بهترین رایحه بدن (Azuree Estee Lauder) ، بهترین بسته بندی  (Audace Rochas) ، بهترین تبلیغات ملی  فی فی (Chanel)، بهترین تبلیغ  (Norell Revlon)،  بهترین نوآوری سال  (Cachet Prince Matchabelli) و مؤثرترین آموزش فروش را به خود اختصاص داد.

سال بعد، در سال 1974، به دلیل افزودن عطرهای مردانه در fifi، تعداد دسته ها دو برابر شد. از آن زمان، لیست جوایز تقریباً هر سال متفاوت بوده است. برخی از جوایز قطع شده و برخی از آنها جابجا شده اند و تعداد زیادی به آنها اضافه شده است.
در سایت fifi می توانید دسته بندی های جوایز را از سال های مختلف مرور کنید و ببینید که چگونه آنها سعی می کنند همه انواع عطر را طبقه بندی کنند و پوشش دهند و نام آنها را “محدود”، “محبوب”، “منحصر به فرد”و”لوکس” قرار دهند.

این یک تاریخچه زنده و در حال توسعه در صنعت عطر است . جان لیدز، ناشر دنیای زیبایی و مد در سال ۱۹۸۹ لقب fifi  را به بنیاد عطر داد. جوایز fifi برای خدمت به صنعت، یعنی برای ارج نهادن به دستاوردهای عطر سازان، خانه های عطر، تولید کنندگان، مروجان، فروشندگان و غیره، پایه گذاری شده است. باید اعتراف کنیم که عطرها فقط هنر ناب نیستند؛ آنها می توانند فروخته شوند و ساخته شده اند که فروخته شوند. در صنعت، موفقیت یک عطر به همراه زیبایی آن  می تواند در تعداد بطری های فروخته شده هم به حساب بیاید.

همانطور که جورجیو ارمانی گفته: یک عطر بیش از یک عصاره است. عطر برای من نوعی عرفان است.

جوایز fifi رویدادی سالانه است که توسط بنیاد عطر حمایت می شود و به افتخارات خلاقانه صنعت عطر ارج می نهد . برجسته ترین و معتبرترین جشن تجلیل از صنعت عطر است. مراسم فی فی اواردز با حضور حدود 1000 عضو جامعه بین المللی عطر، طراحان و افراد مشهور صنعت مد، تئاتر و فیلم برگزار می شود.  چهره های برتر این صنعت را برای تجلیل از نوآوری هایی که در سال گذشته عطر به ارمغان آورده است ، جمع می کند.

Fifi 40th anniversary

Fifiفرانسه

  داوران قصد دارند زیباترین عطرهارا از آنهایی که بین ژانویه و دسامبر سال 2018 به بازار فرانسه عرضه شده اند، انتخاب کنند.

دسته بندی ها:

جوایز به شش گروه، که به انتخاب آراء عمومی به آنها جایزه اعطا می شوند طبقه بندی شده اند. سه برنده دیگر که توسط هیئتی متشکل از متخصصین عطر، انتخاب می گردد. در انتها هشت جایزه نیز که توسط اعضای بنیاد عطر فرانسه، تعیین می گردد.

دسته بندی آراء عمومی:

• بهترین عطر زنانه برحسب فروش برند در بازار انبوه یا فروشگاه ها و داروخانه ها

• بهترین عطر مردانه برحسب فروش برند در بازار انبوه یا فروشگاه ها و داروخانه ها

• بهترین عطر زنانه از نگاه زنان

• بهترین عطر مردانه از نگاه مردان

• محبوب ترین عطر زنانه از نظر فروش

• محبوب ترین عطر مردانه از نظر فروش

• بهترین عطر از نظر موقعیت مناسب تجاری

• بهترین عطر از نظر موفقیت برندی (عطری که به دلیل برند اش محبوب شده است)

دسته بندی جوایز اعضای بنیاد عطر فرانسه:

• بهترین عطر جدید زنانه

• بهترین عطر جدید مردانه

• زیباترین طراحی عطر مردانه

• زیباترین طراحی عطر زنانه

• قوی ترین برند از نظر کمپین ارتباطی فروش عطر مردانه

• قوی ترین برند از نظر کمپین ارتباطی فروش عطر زنانه

• بهترین نحوه عرضه عطر جدید زنانه

• بهترین نحوه عرضه عطر جدید مردانه

برندگان مراسم fifi توسط جشن سالانه بنیاد Fragrance فرانسه اعلام می شود که شامل مراسم شام و جوایز است.
جوایز fifi فرانسه با همتایان آنگلوساکسون متفاوت است.

جایزه فرانسه سه هیئت داوران مختلف را گرد هم می آورد:

• با رأی کاربران اینترنت تعیین می شود.

• با رأی حرفه ای هایی که شرکت های آنها عضو بنیاد عطر هستند تعیین می شود.

• با رأی جمعی از روزنامه نگاران و ارزیابان شرکتهای وابسته تعیین می شود.

عموم و هیئت منصفه حرفه ای به رایحه های متعلق به همه دسته ها رای می دهند.
در همین حال، کارشناسان در زمینه عطرهای جایگاه و همچنین محدوده انحصاری به مارک های اصلی توجه دارند.
استودیوی سیلوی دی فرانسه با همکاری نزدیک با سازنده شیشه ساز Hrastnik و متخصص راه حل های بسته بندی Quadpack جایزه ی فی فی را طراحی مجدد کرد.
یکی از دارندگان کارخانه عطر می گوید: مأموریت بنیاد عطر ارتقاء بهترین استعدادها و خلاقیت های عطر است. برای ترویج ارزشهای فرهنگی و هنری ،و پخش عطر از طریق اقدامات مختلف در این حرفه و برای عموم مردم است.
علاوه بر این ، برندگان جایزه جدیدی را در این نسخه دریافت خواهند کرد: شیئی که توسط آژانس QSLD و توسط آژانس طراح فرانسوی (که با شیشه ساز هاستنیک و متخصص بسته بندی Quadpack همکاری کرده است) ساخته شده و دارای دو طرف و یک پایه چوب است. سپس این شیء گرانبها را باید در یک کیسه پنبه ای آلی حمل کرد. فقط بهترین بهترین عطرها و ادکلن ها این افتخار را دارند که یک fifi  یعنی اسکار عطرها را به خانه ببرند. بنیاد عطر هر ساله به بهترین ها در بسته بندی ، تبلیغات رسانه ای و عطر جایزه می دهد.

جایزه Fifi

بنیاد عطر فرانسه با اعضای خود قصد دارد ابزارهای آموزشی لازم برای کارآفرینی خود را ، چه برای متخصصان جوان و چه برای عموم مردم ، ایجاد کند.

فی فی اواردز فرانسه معتقد است: عطر باید جایگاه خود را به قلب شهر و زندگی پیدا کند ، سپس می توانید از ابتکار عمل و رویدادها حمایت کنید. بنیاد عطر حامی نمایشگاهی در مورد Anosmie (بیماری کربویی) است .همچنین کتاب Parfums Rares را با همکاری L’Osmothèque و TerreBleue به چاپ رسانده و تخصص اعضای خود را تا همایش های جلسات بنیاد عطر نیویورک رسانده است. در ژوئن سال 2015 ، انجمن همچنین یک نمایشگاه بزرگ با عنوان عطر در همه جهات اعم از هنری (عکس هنرمندان) و آموزشی (پنل های مستند در صنایع دستی) در سراسر صنعت عطر ایجاد کرد. کتابی که تمام این نمایشگاه را با مطالب هنری و آموزشی به نمایش گذاشت ، در پایان سال 2016 منتشر شد.
این انجمن هر سال fifi Awards خود را اهدا می کند ، که انتساب آن توسط هیئت داوران خبرگان (روزنامه نگاران ، ارزیابان و وبلاگ نویسان) برای تعیین بهترین عطرهای یک برند برگزار می شود.

هیئت داوران متخصص ، با یک هیئت رأی دهنده که رای خود را به تیم های بازاریابی مارک ها ، عطر سازان عطرها ، طراحان بطری و ارتباط دهنده عطرهای عرضه شده در بازار در سال گذشته اختصاص می دهند. و از آنجا که بنیاد عطر نیز قصد دارد تا در انتخاب ها و خواسته های عموم مردم مورد توجه قرار گیرد ، یک fifi از عطر زنانه و یک fifi از عطر مردانه هر ساله توسط همراهان اینترنتی ، با همکاری گروه ماریونونا اهدا می شود.
آیا شانس حضور در جشنواره fifi برای ایران وجود دارد؟
همانطور که تا اینجای مقاله درمورد بزرگترین جشنواره صنعت عطر و عطرسازی، یعنی fifi آشنا شدیم؛ فهمیدیم که اکثر شرکت های بزرگ این عرصه هم گاهی حرفی برای گفتن در اسکار عطرسازی fifi ندارند و بعضا دیده شده که کمپانی های مهمی از گردونه fifi حذف شده اند و امید صاحبان آن را ناامید نموده اند.

جشنواره fifi که آن را با نام اسکار صنعت عطر یاد می کنند، بلاشک از بابت داوری در سطح بالایی قرار دارد ولی این مسئله مغایرت با استعدادهای موجود در عرصه عطر سازی کشور عزیزمان، ایران ندارد. همانطورکه سال های اخیر شاهد تحول بزرگی در صنعت عطر سازی هستیم. بعنوان نمونه می توان به ادکلن ساخته بازیگر توانمندمان خانم “لیلا حاتمی” اشاره کرد. که با یک عطر خوش بو و جذاب به نام “تهران” در سال ۱۳۹۶ وارد بازار جهانی شد.

عطر “تهران” لیلا حاتمی زنانه (Teheran Leila Hatami Pour Femme) است که به صورت جفت عطر زنانه و مردانه، به رنگ های کرم و مشکی در فرانسه رونمایی شد.

عطر تهران، استعدادی جا مانده از Fifi

در عطر تهران، با رایحه ‌هایی شرقی و برگرفته از گل‌ طرف هستیم.

رایحه‌ هایی گرفته شده از گریپ فروت، ترنج، هلو و همچنین تند و تیزی فلفل نیز در این عطر به مشام می ‌رسد. رایحه ‌های یاسمن، وانیل، بنفشه و شکلات بعلاوه ی پاچولی (نعناع هندی) و کارامل، نوت ‌های دیگر عطر زنانه لیلا حاتمی را تشکیل داده اند.

رایحه ای دلچسب برای بانوان ایران که در بازار کنونی هم با حمایت خوبی از سمت هموطنان مواجه شده است. اینکه چنین اثر فاخری در کشوری خارجی رونمایی شد خود جای بسی تامل دارد.  نشان دهنده این مسئله است که فعلا در کشور راه برای شروع جدی صنعت عطرسازی میسر نیست. این یکی از مشکلات بزرگ سر راه حضور ما در جشنواره fifi می باشد.

جالب است بدانید که عطر تولیدی لیلا حاتمی توسط شرکت فرانسوی Tempatation تولید شده است!

چگونه می توانیم در انتخاب عطر برتر سهیم باشیم؟

شما می توانید جهت انتخاب عطر مورد علاقه خود به سایت جایزه fifi مراجعه نموده و فرآیند رای به عطر منتخب خود را طی کنید. البته شروع زمان رای دادن و باز شدن وب سایت ماه آوریل میلادی می باشد.

منابع:

تاریخچه جایزه fifi – سایت فرگرنتیکا

برندگان جایزه fifi در سال 2019 – سایت فرگرنتیکا 

جایزه fifi در پاریس – کازمتیک دیزاین

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *